آیا ضبط مکالمات قانونی می باشد؟‎

طبق قانون، در اصل ۲۲ قانون‌اساسی به طور صریح آمده است که حیثیت، جان، مال، حقوق، مسکن و شغل اشخاص از تعرض مصون است، مگر در مواردی که قانون مجاز دانسته‌است. مانند اجازه‌ای که قضات برای کشف جرم برای شنود و یا ورود پنهانی می‌دهند. هم‌چنین بر اساس اصل ۲۵ قانون اساسی‌، بازرسی و نرساندن نامه‌ها، ضبط و فاش کردن مکالمات تلفنی، افشای مخابرات تلگرافی و تلکس، سانسور، عدم مخابره و نرساندن آنها، استراق سمع و هرگونه تجسس ممنوع است مگر به حکم قانون.

طبق قانون ذکر شده هر نهادی که بخواهد به شنود مکالمات تلفنی بپردازد باید با حکم قاضی یا دادستان این کار را انجام بدهد. ولی بسیاری از کسب و کارها مانند اصناف و شرکت‌ها برای اهداف تجاری نیاز به ضبط مکالمات خود دارند و یا برخی افراد نیاز به ضبط مکالمه خود با شخصی دارند. بعنوان مثال خبرنگاران ..

پس آیا از لحاظ قانونی این کار منع قانونی دارد؟

در هنگام شنود معمولا مکالمات اشخاص ثالث ضبط می شود ولی در سیستم های ضبط مکالمات، ارتباطات میان صاحب خط با مشتریان ضبط می شود.شما مطالبی را ضبط می کنید که مربوط به خودتان است و از این لحاظ شما مطالبی که مربوط به خود شما بوده است را ضبط کرده اید. در ضمن شما مالک خط هستید و تبعا حق دارید بدانید از خط شما چه استفاده ای می شود.

توصیه می‌شود هشداری مانند جمله زیر جهت اطلاع به سایرین ، در ابتدای مکالمه  به اطلاع مخاطب رسانده شود.

«لازم به ذکر است که جهت اهداف آموزشی و افزایش رضایت شما مشتریان عزیز، مکالمه شما با همکاران ما ضبط خواهد شد.»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: کپی ممنوع!!!