تاریخچه اختراع تکنولوژی کالر آیدی (بخش اول)

نمایشگر شماره تلفن:

در زیر به اختصار چند اصطلاح و روال شکل گیری این سیستم آورده شده است. نکته قابل ذکر آنکه بعضی اصطلاحات و اطلاعات موجود در این متن مختص آمریکاست، اما جهت رعایت اصل متن و همین طور افزایش اطلاعات تاریخی، حذف نشده اند.

 

  • ANI چیست؟

ANI (Automatic Number Identification) ، روشی است که شرکتهای مختلف تلفنی جهت شناسایی تماس گیرنده و محاسبه هزینه، به کار میگیرند. اطلاعات تماس مابین شرکتهای تلفنی یا Telco رد و بدل میشود و در اصل به کار محاسبه صورتحساب میآید، پیش از سرویسهای SS7(Signaling System 7) و (C)LASS(Local Area Signaling) ؛ که این دومی نام اولیه AT&T است و حرف C توسط بلکور، پس از واگذاری افزوده شده.

این فرآیند، شناسایی تماس گیرنده یا CNID را ممکن میسازد.

از آنجایی که شرکتهای تلفنی، ANI داشتند تصمیم بر این شد تا این خدمت برای بعضی از سرویسهای رسمی و مجاز مثل 911 و واحدهای امنیتی دولتی هم در دسترس قرار بگیرد.

در حال حاضر سیستم ANI برای مشترکین شماره های مصطلح 800 و 900 همچنان استفاده میشود. بدین شکل، مشترکین شماره 800 در می یابند که هزینه برای چه کسی است و برای شماره 900 ، مشخص میگردد که چه کسی را باید شارژ کنند.

اما سرویسهای نمایشگر تلفن و ANI متفاوت هستند هر چند که در سیستم ANI شما میتوانید به شماره تماس گیرنده هم دسترسی داشته باشید ولی الزاماً اطلاعاتی که در ANI وجود دارد با سرویس نمایشگر تلفن یکی نیست.

 

  • نمایشگر شماره چیست؟

نمایشگر شماره تلفن، سرویس یک شرکت تلفنی است که بواسطه (C)LASS امکان پذیر میگردد. در این حالت فقط بعضی شماره های اعلام شده در مبادلات، برگشت داده میشوند. به طور دقیق به این معنا که ارسال شماره برای چه کسی مجاز هست و برای چه کسی نیست.

مجوز استفاده از نمایشگر شماره تلفن در سال 1994 و به شماره DC-2571 صادر گردید. از بزرگترین مزایایی که در زمان ارائه اولیه سیستم نمایشگر شماره، برای آمریکا به وجود آمد، برداشتن محدودیت موجود در انتقال اطلاعات ما بین شرکتهای مختلف تلفنی بود.

در حال حاضر برای استاندارد FSK، دو نوع پروتکل برای ارسال شماره وجود دارد که اولین آنها که پایه هم نامیده میشود، منتقل کننده تاریخ، ساعت و شماره تلفن بوده، نوع دوم علاوه بر موارد گفته شده، نام مشترک  (و نه تماس گیرنده) را هم میتواند منتقل نماید.

 

  • پیشینه کالر آیدی

اولین بار، روش ارسال و نمایش اطلاعات تماس در زمانهای خالی بین زنگها، توسط کارولین ای دوتی مطرح شد. این اختراع در 12 جولای 1983 در دفاتر ثبت اختراع ایالات متحده آمریکا باشماره 4582956 ثبت گردید.

کالر آیدی اولین بار توسط بل در نیوجرسی و به سال 1987 ارائه شد. شرکت ارائه دهنده تلفن، برای افزایش درآمد به سرمایه گذاری روی ارسال سیگنالهای با سرعت بالا علاقمند گردید.

این سیستم های جدید بر اساس استاندارد SS7، از یک مدار جداگانه برای  اطلاعات تماس، بهره می‏برند که این اطلاعات شامل تنظیمات، خاتمه دادن ، نظارت بر سیگنالها و سایر اطلاعات مربوط به تماسها میشود.

این مدار جداگانه میتواند اطلاعات چند تماس را به صورت همزمان پردازش کند و از بسیاری از اختلالات تلفنی جلوگیری کند.

قبل از SS7، شرکت های مخابراتی از ای ان آی به منظور صدور صورت حساب تلفن استفاده میکردند.

تنها با چند استثناء و آن اینکه اطلاعات صورت حساب تماس گیرنده برای شرکتهایی که به مشترکین سرویس ارائه میکردند ارسال نمیشد.

اما بعضی افراد وسازمان ها مانند خدمات پلیس، سازمانهای مجری قانون و اخیراً، مشترکین 800 و 900 شامل این استثنائات نمیشدند و نمیشوند. حتی امروزه نیز، این سازمانها از این پروتکل استفاده میکنند.

به این دلیل که ای ان آی کاملاً مستقل از سیستم ارسال شماره است و شماره، قطعاً برای همه ارسال میگردد و مسدود کردن آن توسط واحد ارسال شماره تأثیری بر عملکردش ندارد.

با نصب سیستم های SS7 جدید، ارسال اطلاعات فرد تماس گیرنده به مقصد از طریق شبکه تلفن مقدور گردید. این جنبه از SS7 به عنوان پیام شماره تماس تلفنی (CPNM) شناخته شده است. CPNM شامل شماره تلفن طرف تماس می شود و ارتباطی به این ندارد که آیا شخص تماس گیرنده می خواهد که شماره اش مسدود شود یا خیر.

یک مسئله مهم که با ارائه CID مطرح شد، حفظ حریم خصوصی بود. در چندین ایالت، اجرای CID توسط گروه های طرفدار حفظ حریم خصوصی محدود شد. این گروهها ادعا کردند که CID یک تهاجم به حریم خصوصی است. در آوریل 1994، کمیته ارتباطات فدرال (FCC) حکم صادر کرد که یک استاندارد ملی برای CID  و تحویل شماره تماس گیرنده، دایر گردد. شرکت های مخابراتی محلی و غیر محلی که برای انجام این کار مجهز بودند، باید CPNM ها را مبادله می کردند. در کنار این، شرکت های تلفن باید امکان مسدود سازی شماره و عدم ارسال آن را برای مقصد، فراهم میکردند. البته شماره در سیستم CPNM همچنان به دفتر مرکزی نهایی منتقل می شود اما این شماره پس از آن مسدود شده و پیام CID به عنوان خصوصی مشخص میگردد.

ادامه دارد….

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: کپی ممنوع!!!