تاریخچه اختراع تکنولوژی کالر آیدی (بخش دوم)

  • استانداردهای ارسال شماره

در کالر آیدی برای ارسال شناسه تماس گیرنده راهها و استانداردهای مختلفی وجود دارد که فقط در انگلستان، ما سه استاندارد برای این منظور میشناسیم. یعنی ساکنان این کشور در برابر پرسش استاندارد شماره تماس ، دچار آشفتگی میشوند. اما به صورت ساده شده این استانداردها را در زیر فهرست میکنیم:

  • استاندارد بلکور «Bell Core » در آمریکا، کانادا، استرالیا، چین، هنگ کنگ، سنگاپور، ایتالیا و اغلب شرکتهای کابلی در انگلستان استفاده میشود.

در این استاندارد، اطلاعات تماس پس از اولین زنگ با نرخ 1200 بیت در ثانیه با مدولاسیون بل ارسال میگردد. اطلاعات که شامل شماره تماس گیرنده و تاریخ و ساعت است میتواند در قالب ساده یا چندگانه مُدوله شود که تفاوت اینها در ارسال یا عدم ارسال نام مشترک است.

  • مخابرات بریتانیا ( بریتیش تلکام ) استاندارد مخصوص به خود را دارد، ابتدا با معکوس کردن خط، گیرنده را از حالت آماده به کار خارج میکند تا نمایشگر احتمالی هم روشن شود سپس شماره را مشابه تونهای مودم با استاندارد CCITT در قالب چندگانه یا MDMF میفرستد. این استاندارد توسط BT، همچنان که گفته شد، شبکه های بی سیم مثل یونیکا و بعضی شرکتهای کابلی استفاده میشود. جزئیات بیشتر در SINS و همین طور وب سایت EXAR یافتنی است.
  • اتحادیه ارتباطات کابلی بریتانیا هم استاندارد مخصوص به خود را توسعه داده که مشابه BT است اما با سوئیچهای استاندارد آمریکا هم تطبیق پذیر هست.
  • سیستم DTMF هم در فنلاند، دانمارک، ایسلند، هلند، سوئد، برزیل، عربستان و اروگوئه استفاده میشود.
  • مخابرات ژاپن هم سیستم FSK مخصوص به خود را توسعه داده است.

مؤسسه استاندارد مخابراتی اروپا یا ETSI  با استانداردهای (ETS 300 659-1 & -2, and ETS 300 778-1) سه لایه فیزیکی انتقال داده ( بلکور، BT و CCA) را مجاز شمرده که در قالبهای ارسال داده SDMF، MDMF باضافه DTMF و مد بدون زنگ عمل میکنند. این استانداردها با تفاوتهایشان، فراتر از چیزی هستند که بشود در قالب یک استاندارد آنها را بیان کرد. فرانسه، آلمان، نروژ، اسپانیا، آفریقای جنوبی و ترکیه از قالبهای ETSI بهره میگیرند.

 

  • چگونه اطلاعات تماس ارسال میگردد؟

در استاندارد 1200 بیت در ثانیه، اطلاعات در قالب 7 بیتی، پس از زنگ اول و قبل از زنگ دوم ارسال میشوند. البته توجه داشته باشید که اینها فقط نرخ ارسال داده ها هستند ولی محتوای این اطلاعات چه قالبی دارد وابسته به استاندارد مورد استفاده مثل Bell 212 یا CCITT V22 است. در ضمن اطلاعات تماس از طریق سوئیچ سمت گیرنده از طریق سیگنالهای حامل به مقصد فرستاده میشود.

اطلاعات تماس تا قبل از برداشتن گوشی توسط گیرنده فرستاده میگردد، با برقراری ارتباط و برداشتن گوشی، ارسال اطلاعات متوقف شده یا ناقص میماند.

در حال حاضر در استاندارد FSK دو قالب برای اطلاعات تماس وجود دارد، یکی قالب کوتاه و دیگری بلند. در قالب کوتاه؛ تاریخ، ساعت، شماره و پیام خطا منتقل میگردد و در نوع بلند، علاوه بر موارد گفته شده، نام مشترک و نشانی هم فرستاده میشود.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: کپی ممنوع!!!